ELLI og PETER OVE CHRISTENSENS
HÆDERSLEGAT 2012
Motiveret af Loa Bendix december 2012

Årets Hæderspris går til museumsinspektør Teresa Nielsen for hendes store og utrættelige indsats for Vejen Kunstmuseum, som hun har været leder af siden 1994. I alle årene har Teresa Nielsen gjort en kæmpe indsats for at formidle Vejen Kunstmuseum gennem originale særudstillinger, digre forskningspublikationer og ikke mindst gennem aktiviteter for børn og unge. Med imponerende engagement har Teresa Nielsen formået at få kontakt med så mange børn, at over 25 % af museets gæster er under 18 år. Ikke mindst i december måned, hvor de dagligt følger med i museets julekalender eller deltager i billedskolen med Engleværksted. Formidlingen af museet er også udviklet digitalt med tilbud til skoler og gymnasier.
I den tid, hvor Teresa Nielsen har været leder af Vejen Kunstmuseum, som blev oprettet i 1924 til som separatmuseum for billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen, har hun i den grad sat fokus på den kreds af billedkunstnere fra det forrige århundredeskifte, der var samtidig med billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen. Mange af dem er i dag glemt, men Teresa Nielsen har formået at formidlede disse kunstnere gennem fremragende kataloger og udstillinger, så som Mogens Ballin, Siegfried og Olga Wagner, Ejner Nielsen, René Gauguin osv. Især har keramikken i kraft af Teresa Nielsen fået en central placering på museet dels gennem meget betydningsfulde erhvervelser og dels gennem hendes seneste bogudgivelse ”Keramik i lange baner”, der omhandler 120 års dansk keramik. En bog som i sig selv er en hæderspris værd.
Sidst, men ikke mindst skal Teresa Nielsen også hædres for sin indsats for at styrke tilgængeligheden på museet for handikappede, blinde og svagtseende, især den sidste gruppe er blevet tilgodeset med et fantastisk projekt, der på utraditionel måde får formidlet Hansen Jacobsens dramatiske skulpturer på optimal måde til ikke-seende. For dit utrættelige og til tider også meget opslidende arbejde gennem alle årene for Vejen Kunstmuseum tildeles du årets hæderspris.