Skiltning fra Vejen Station til Vejen Kunstmuseum
Teresa Nielsen
 
1999 blev keramikerne Hans og Birgitte Börjeson af museumsleder Teresa Nielsen fra Vejen Kunstmuseum opfordret til at løse en noget utraditionel skiltningsopgave. Til museets gæster, der ankommer til byen med tog, skulle der etableres en skiltning fra stationen til museet. Med udgangspunkt i museets store keramiksamling var det naturligt at vælge ler som materiale. Standardmodulet blev en kvadratisk ‘sten’ af format som en traditionel chaussésten. Der blev lavet knap 100 kvadrater, der foroven er glaserede med pilemønstre af forskellige slags - endog bogstaver og hele ord. KAPITAL kom der til at stå udenfor en af byens pengeinstitutter og SERVITUT ved Teknisk Forvaltning. Følger man pilene fra stationen, når man uden problemer frem til museet - bliver man træt undervejs, er der på turen fordelt fem keramiske pullerter, der fungerer som små skamler eller en slags pejlemærker.
 
Økonomisk har det været muligt at gennemføre den keramiske skiltning takket være midler fra Statens Kunstfond til honorering af Hans og Birgitte Börjeson. Vejen Kommunes gode brolæggerfolk under tekniske forvaltning har med stor omhu stået for nedfældning af stene. De er siden blevet flyttet i takt med diverse omlægninger i bymidten. Hver gang er der omhyggeligt taget hånd om de fine blå sten.
 

Fra første færd vakte nedlægningen af den keramiske skiltning stor interesse især det særlige greb til at skaffe plads til de chausséstensstore keramiske bogstaver. De passede perfekt i chausséstensbelægningens bueform, og blev afslutningsvis vandet.
 

Den keramiske skiltning blev omhyggeligt nedlagt af tre fra Vejen Kommune’s vejafdeling, Arne, Leif og Verner.

Den danske keramiker, Birgitte Börjeson, er uddannet fra »Kunsthåndværkerskolen« (nu »Danmarks Designskole«), København, mens hendes svenske ægtefælle og kompagnon, Hans Börjeson, tog sin uddannelse på en tilsvarende skole i Göteborg, Sverige. De mødte hinanden i England i begyndelsen af 1960’erne, da de begge arbejdede i Harry og May Davis’ værksted, »Crowan Pottery«. I 1963 købte de den gamle skole i Fuldby, ikke langt fra Sorø på Sjælland, Danmark. Bygningerne har siden dannet rammen om deres hjem, værksted og udstillingslokale.

I begyndelsen producerede Hans og Birgitte Börjeson service, som der var godt salg i gennem »Den Permanente« (en internationalt respekteret forretning, der i sin tid spillede en afgørende rolle i markedsføring af begrebet »Danish Design«) - især i deres eksportafdeling med kunder i både Europa og Amerika.
I et par år op til midten af 1970’erne arbejdede de for DANIDA i Swaziland. Projektet var at bygge ovne, udveksle keramiske erfaringer og opbygge et lokalt center for kunst og håndværk. Da de vendte hjem, var de en tid tilknyttet Den kgl. Porcelænsfabrik, idag kendt som en del af »Royal Scandinavia«, hvor de skulle tænke i masseproduktion.

Siden 1980 har Hans og Birgitte Börjeson arbejdet med saltglaseret stentøj. Formerne veksler fra drikkebæger i stil med den tyske middelalderkeramik til store, monumentale vaser og skåle. Et af deres ‘specialer’ er blevet store dekorative elementer, særligt keramiske bænke og søjler. Sammen med landskabsarkitekter har de skabt site specific værker - ting, der er ‘skræddersyede’, såsom en stor blå vulkan, der midt i et boligkvarter står og spyr vand. Et andet sted er en stor blå keramisk kat midterstykke i en fontæne.

 
Udført af Hans og Birgitte Börjeson
Foto: Vejen Kunstmuseum
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 


Foto: Vejen Kunstmuseum
   

 

 

Tilbage til oversigt