Untitled 1
Hjem
Button Text Button Text
Button Text
Axel Hou
Forside
Grafik
Biografi
NHJ og Axel Hou
Bøger
Kirken
Deko
Button Text
Button Text
Button Text
Button Text
Button Text
Button Text
Button Text
Button Text
Button Text
Button Text

Åben et album ved at klikke i frisen ovenfor.

Axel Hou billeder
ALBUM fra ægteparret Axel og Miska Hous
sølvbryllupsrejse i 1928


Dette album giver et indtryk af kunstnerens rejse gennem Europa i 1928. Turen er ikke den første, afgørende dannelsesrejse. Det er en moden kunstner, der begiver sig af sted mod formodentlig nøje udvalgte mål … og vel også til nogle destinationer, som hans hustru har haft på sin ønskeliste. Der tegner sig mindst én rød tråd: En række markante ryttermonumenter. Men har de været et besluttet rejsemål, eller samler temaet sig med et fokus undervejs? Blandingen af fotos og postkort dokumenterer rejsens forløb. Sammenholdt med et par af de bevarede skitsebøger, der nu er i Vejen Kunstmuseums eje, giver albummet et fyldigt indtryk af rejsen.

Albummet indledes med ægteparrets indklæbede rejsefotos, hvor man kan følge turen fra Gardasøen over Verona, Padova, Venedig (skitser dateret omkring den 22.5.), Bologna, Rom – hvor det af skitsebøgerne fremgår, at de er i midten af maj – Assisi (en af Hous raderinger fra 1937 er baseret på en tegning af 22.5.1928), Firenze, Fiesole og Luzern med fotos fra en sejlads på Vierwaldstättersøen, hvor Hou har dateret sine tegnede bjergstudier den 29.6. ved forskellige klokkeslæt. Her er han tilbage i en egn, hvor han rejste med en god ven hen over midten af 1880’erne.

Dernæst følger en stor samling indklæbede postkort med samme rejserute. Dog er her også Milano dokumenteret på vej hjem inden Luzern, og skitser er tegnet i byen den 27.6.

Både fotos og postkort dokumenterer de mange historiske bygningsværker, som ægteparret har besøgt på deres rejse og dertil masser af kunstværker. Blandt fotografierne er der fra Padova snapshots af Donatellos rytterstatue af Gattamelata og i Venedig har Hou’erne foreviget Verroccios ryttermonument til Colleonis ære (tegnede studier er dateret 22. april). Blandt postkortene er der gengivelser af Scagliernes ryttermonument i Verona, mens af der hverken på fotos eller postkort findes gengivelser af Marcus Aurelieus rytterfiguren på Capitol i Rom. Til gengæld har Hou nøje studeret den monumentale skulptur i den ene af sine skitsebøger fra rejsen.

Sidste del af albummet er fyldt med hjembragte reproduktioner efter verdenskunstens mesterværker – især religiøse motiver tilbage fra de tidligt kristne mosaikker og videre frem. Hou har også erhvervet mange portrætgengivelser.

Her har været masser af inspiration til det videre arbejde. Kigger man i Vejen Kunstmuseums hjemmesides database over Hous grafik, viser det sig, at han allerede i 1928 nåede at udføre et grafisk blad med Scagliernes monument i Verona – samme år som han raderede Frederik V til hest. Det følgende år kom et stort tryk med Gattamelata og Marcus Aurelius optræder på Hous juleradering fra 1929. Desværre er endnu ikke lokaliseret et færdigt tryk af Colleoni-rytterskulpturen fra Venedig, men mon ikke den findes derude et eller andet sted?!

Et andet grafisk blad har også rod i denne tur. Det er i sidste ende først udført i 1937, men i trykpladen har Hou også noteret datoen den 28. maj 1928. Det er et studie af bygninger på bjergskråningen i Assisi.

God fornøjelse med at bladre gennem albummet, hvor man kommer tæt på ægteparret og kunstneren - venlig hilsen Teresa Nielsen, museumsleder, juni 2012