Kjære Aakjær![1]

 

 

Mange tak for Deres brev. For cirka 8 dage siden, afsendte jeg bysten til Dem[2], jeg har givet den lidt patine, da den således er nemmere at holde rent. Ja morsom skulde det skam være om vi engang skulde kunde gjøre en tur gjennem Jylland, jeg tror næppe at jeg kommer til NordJylland denne sommer, men skulde jeg komme i nærheden af Salling, kan De være sikker på jeg ser ind på Jenle.[3]

 

Jeg nåede dog at få min gruppe færdig, men jeg gik også i plovfuren hver evige dag, jeg håber, jeg har fået noget ud af den, mænd hvis dom om kunst jeg sætter pris på, har sagt mig gode ord om gruppen, men hvor finder man en kjøber til den, jeg vilde så gjerne hugge den i marmor, jeg har tænkt mig den i det materiale, og jeg længes efter at hugge i marmor, nu har jeg snart været billedhugger i tyve år, men endnu har jeg aldrig haft en bestilling i marmor, kun i granit.[4]

 

Men nu nok om det, gid nu de må have lidt fornøjelse af bysten, på den frie udstilling står Deres byste ikke så godt i lyset som den skulde, men alligevel ser den dog hel godt ud.

 

Ja nu ikke mere mange hilsener og på gjensyn engang i sommerens løb. Hils madame og sig bysten, godt kan tåle at vaskes med en blød svamp.

 

 

Deres hengivne

 

N. Hansen Jacobsen

 

 

 

Ser De Sjørupperne[5] så hils fra mig

 

NHJ

 

 

 


[1] Brevet er udateret, men indholdet lader ane, at det må være fra foråret 1908.

[2] NHJ udførte portrættet af Aakjær i løbet af 1907-08 og viste det på forårsudstillingen på Den Frie i København i 1908.

[3] ”Jenle” betyder alene eller ensom. Navnet menes at knytte an til at huset er opført afsides uden nære naboer. Det ligger lidt nord for Skive. Huset var Nanna og Jeppe Aakjærs hjem. Det blev opført i 1906 efter tegninger af arkitekt Povl Baumann, der var en ven af Nanna. Nanna og Jeppe Aakjær mødtes i 1902, men blev først gift den 25.4.1907. ”Jenle” er bevaret og kan besøges. Her findes bl.a. et par eksemplarer af NHJs portrætbuste af Aakjær samt keramiske værker, som forfatteren har fået forærende fra stentøjsbrænderen i Vejen.

[4] NHJ hentyder formodentlig til gruppen ”I Storbyens Ørken”, som han tidligere har skrevet til Aakjær om. Gruppen forsøgte han også at afsætte til Ny Carlsbergfondet, men den blev hos ham, og står nu på Vejen Kunstmuseum i den oprindelige gips. Marmor fik NHJ over årene arbejdet med, men kun i mindre formater som til portrætbuster – på museet de to store af Maren og Johannes Lauridsen og i billedhuggerens stue står portrættet af Grethe Villadsen. På Ribe Kunstmuseum kan man i marmor se hans portræt af H.F. Feilberg.

[5] Sjørupperne må være en henvisning til lægeparret Rambusch i Sjørup, som Aakjær boede hos i årene op til 1907.


Se original brevet her