En serie Samson’er

Stort set alle Niels Hansen Jacobsens bronzeskulpturer befinder sig i dag i offentligt eje – på Statens Museum for Kunst, ved Petri Kirke i Nørregade, ved Jesuskirken på Valby Bakke, på torvet i Svendborg, flere andre steder rundt om i landet og i rigt mål i og omkring Vejen Kunstmuseum.

Ved udlån år 2000 af ”Skyggen” til Orsay Museet i Paris, ville det franske museum gerne erhverve en Hansen Jacobsen skulptur, men da der ikke er flere ”frie” skulpturer på markedet, købte de i stedet en af hans keramiske krukker. Kort efter dukkede blystatuetten ”Havhexen” fra 1893 helt uventet op på auktion i 110 år efter, at den var modelleret. Den var kun kendt fra gamle fotos og havde været regnet for forsvundet. Med støtte fra Kulturstyrelsen blev den købt til Vejen Kunstmuseum.

Først på året 2014 fik museet en mail med foto af en bronzestatuette og spørgsmålet, om den kunne være af Hansen Jacobsen. Det vedhæftede billede var af “Samson”, der findes på museet i fire eksemplarer.

Fortællingen om Samson findes i Det gamle Testamente. Han var uhyre stærk og syntes ubesejerlig, men ved kvindelist lykkedes det. Dalila spurgte, hvor hans kræfter lå. Tre gange fandt han på undvigende svar, men fjerde gang kom sandheden, og det var hun klar over: ”Ingen Ragekniv er kommet paa mit Hoved, thi jeg har fra Moders Liv af været en Guds Nasiræer; hvis mit Haar rages af, mister jeg mine Kræfter og bliver svag som alle andre Mennesker.” Da Samson var faldet i søvn fik hun ham kronraget. Han blev overmandet, og hans øjne blev stukket ud. Blind måtte han trække fangehusets kværn. Siden blev der holdt en mægtig fest med et enormt opbud af gæster. Stolt vistes den fangne Samson frem. De tilstedeværende anede ikke, hvad der gav ham kræfter, og i mellemtiden var hans hår vokset ud. Samson spurgte, om han måtte løses af sine bånd for at mærke salens to centrale søjler. Dem tog han fat i og, som tak-for-sidst for at have blindet ham, valgte Samson at gå i døden med det store selskab. Med sine overmenneskelige kræfter rev han søjlerne ned og styrtede bygningen.

I alle Samson-variationerne har Hansen Jacobsen valgt at skildre den slagne Samson. Kigger man efter på bronzeudgaven og de to identiske keramiske statuetter, anes båndene om hans håndled. Spørgsmålet er så, hvor meget af hans hår, der er vokset ud. Ses han i et kort øjeblik inden han styrter templet?

Den største af Samson-skildringerne i museets samling er udført i gips og måler 44,5 x 45 x 42,7 cm – altså en relativ lille skulptur eller en meget stor statuette! Dateringen står utydeligt og kan læses som 1902, 1903 eller måske 1907 (inv. VKV 1284). Det vil sige, at han har modelleret den i tiden efter, at han havde mistet sin første hustru, Anna Gabriele født Rohde. Mon han har identificeret sig med Samson? Har han følt, at hustruens død borttog alle hans kræfter? Hvis der har været tale om nogen form for identifikation, skete der i hvert fald ikke et efterfølgende hævntogt. Resten af livet holdt billedhuggeren fast ved sit virke.

Gipsudgaven af Samson kom år 2000 til Vejen Kunstmuseum fra boet efter Poul Bruun Møller (Barnebarn af Hansen Jacobsens søster Maren). Årstallet er svært aflæseligt og kan være 1902, 1903 eller måske 1907. Tilhører Vejen Kunstmuseum, inv. VKV 1284.

Samlingens tre øvrige Samson’er var glaserede stentøjsstatuetter. Den ene er en hastig skitse, hvor man trods den orangebrune glasur fornemmer de hurtige spor af værktøj (inv. VKV 0254). Der er tale om et stykke modelleret unika, hvor den blindede Samson tager sig til øjnene. De to andre Samson’er i samlingen er glaserede stentøjsversioner af bronzestatuetten. Under glasuren er deres overflade glat og identisk. Som flere af Hansen Jacobsens keramiske statuetter er de fremstillet i form. Overflade skal derfor gerne være så enkel og glat som muligt, for at formen nemt kan åbnes (VKV 0255 og 0657). På den måde producerede han masker og figurer, hvor hver alligevel er helt unik, da glaseringen aldrig bliver ens. Her er den ene Samson lidt neutral beige-brun-grå, mens den anden har flydninger i grå, blå og aubergine.

Selv om de to identiske statuetter er udaterede, kan de dateres til tiden inden 1909. I det franske tidsskrift ”Les Tendances Nouvelles” nr. 51, januar 1909 tryktes Henry Breuils begejstrede omtale af et udvalg af Hansen Jacobsens værker. Blandt gengivelserne er der et foto af ”Samson aveugle” (Den blindede Samson). Det ser ud til at være en omhyggeligt modelleret, men måske uglaseret(?) version af den samme statuette. Den er dog forsynet med en udskåret træsokkel med felter lidt i stil med den under Hansen Jacobsens skitse til et monument for de tre, der i 1907 døde under Danmarks-ekspeditionen i Nordøstgrønland (inv. VKV 0931 kan ses under NHJ-skulpturer, 1910), men stram og kantet uden de bløde rundinger og ”tunger”, der går op om den keramiske gruppe.

I form har Hansen Jacobsen udført de to Samson’er, der trods identisk form er meget forskellige i glasur. Begge er 24,5 cm høje i den keramiske del og har individuelt forskellige træsokler. De er ikke dateret, men formodes at være fra før 1909. Tilhører Vejen Kunstmuseum, VKV 0255 og 0657.
Foro: Pernille Klemp

I 1927 viste Hansen Jacobsen som nr. 6 på sin separatudstilling i Kunstforeningen i København: “Den blindede Samson. Statuette. Bronce” Af hans notat i hæftet fremgår, at den dengang skulle koste 400 kr. Nu står den på en hylde i keramiksamlingen på Vejen Kunstmuseum sammen med de tre keramiske Samson’er. 
Teresa Nielsen, museumsleder, juli 2015
En del af teksten er første gang trykt i museets blad ”Kunst omkring Trolden” juni 2014


I foråret 2014 erhvervede Vejen Kunst-museum fra privateje Niels Hansen Jacobsen bronzestatuette “Samson” måler 28,2 cm i samlet højde. Den er ikke dateret. Inv. VKV 2677a+b.











Niels Hansen Jacobsens hastige skitse i glaseret stentøj af “Samson”. Den måler 14,5 x 13,5 x 12 cm og er ikke dateret. Tilhører Vejen Kunstmuseum, VKV 0254. Foto: Pernille Klemp














Hen mod et hjørne af Hansen Jacobsens atelier ved Hytten i Vejen er ”Samson” fotograferet på et lyst stykke stof. En støbegrat ses endnu tydeligt på hans underben. På vægen hænger et fotografi af Michelangelos ”Dagen”, der indgår i væggravmælet over Lorenzo de Medici i San Lorenzo-kirken i Firenze. På hylden til højre står et foto af Auguste Rodins skulptur ”Saint Jean Baptiste” fra 1878.