Nyhedsbrev - april 2009

Fernisering og keramikværksted lørdag den 18. april kl. 13-17

Som afslutning på 8. semester holdes der traditionen tro fernisering på et udvalg af de værker, som skolens seks hold har lavet i løbet af semesteret. Selv ferniseringen finder sted kl. 13, hvorefter der er mulighed for at gå på opdagelse i ungernes værker, nyde lidt snacks, pjatte og snakke sammen frem til kl. 14.

Der er fra sidste semester indført en ny form ved udstillingerne, der bygges op i ugen op til udstillingen, og tages ned den følgende uge. Alle værker bedes hjemtaget fra billedskolen inden sæsonen slutter. Hvad der måtte stå tilbage, er vi desværre nødt til at køre på genbrugspladsen, da vi ikke har lagerplads.

Fra kl. 14 og frem til kl. 17 byder Vejen Kunstmuseum på offentligt tilgængeligt KERAMIKVÆRKSTED på Museumspladsen. Under ledelse af de keramiske formgivere Jette Löwén Dall (lærer på torsdagsholdet) og Lene Kersting samt billedhugger Sophus Ejler Jepsen (onsdags- og lørdagsholdet) vil der blive mulighed for at arbejde med en eksperimenterende keramik- og gipsmasse, der gør det muligt indenfor ganske kort tid både at lave og brænde sit keramiske relief. Arbejdet kommer til at foregå ude på Museumspladsen, hvor der vil være opstillet et telt og skolens rakuovne. Rustet med god tålmodighed er alle velkomne til at komme og være med. Deltagelse er gratis. I samme ånd som Vejen Kunstmuseums hovedperson billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen i 1890’erne kastede sig over arbejdet med keramikken, skal vi i fællesskab være med til at finde ud af, hvordan vi kan bære eksperimenterne igennem og få mest mulig ud af den nye teknik. Mens man venter i kø ved brændingen kan man så hjælpe og vejlede andre eller man kunne – om vejret tillader det - slå sig ned på græsplænen med medbragt pick-nick kurv til eftermiddagskaffe.

Vejen Billedskoles 8. semester – skolen er nu ved at være fire år gammel!

Som optakt til semesteret udsendtes til samtlige elever i Vejen Kommunes skoler allerførst i januar den flotte flyer, som Sophus Ejler Jepsen havde tegnet og fået trykt. Den vakte opsigt, og alle billedskolens 60 pladser var besat indenfor to uger! Til sorg for vores gode kasserer og organisator, Selma Jensen, måtte hun desværre trøste mange, der ringede forgæves, og ventelisten sneg sig op på 20 børn! Særlig ærgerligt var det, at det viste sig, at nogle klasser først fik flyeren med hjem sidst i januar, og da var alle pladser for længst besat!

Ved ferniseringen den 18. april præsenteres programmet for det kommende semester, og skolens nuværende elever har allerede da, som alle andre, mulighed for at melde til og sikre sig en plads til efteråret.

Sommerbilledskole 2009

For tredje år i træk byder Vejen Billedskole på en uges sommerbilledskole i den sidste uge af skolernes sommerferie, uge 32. På museets hjemmeside (www.vejenkunstmuseum.dk > FOR BØRN i øverste tværbjælke > Vejen Billedskole i menu til venstre) kan man se billeder fra og læse mere om sidste års sommerbilledskole. Atter i år er det Sophus Ejler Jepsen, der står for ugens program samt mødet med de mange teknikker og materialer. Ugens historier bliver nogle af dem, som billedhugger Niels Hansen Jacobsen har arbejdet ud fra: de nordiske fortællinger om Loke og Thor, Shakespeares Kong Lear, brødrene Grimms Tapre Skrædder… et eventyrunivers koblet med billedhuggerens yndede materiale, gipsen. Der vil blive afstøbt arme, ben og andre kropsdele til opsamling i en mægtig Frankenstein figur!

På nuværende tidspunkt er allerede 9 af de 15 pladser optaget. De øvrige pladser fordeles efter først-til-mølle-princippet. Det er en forudsætning, at deltagerne er over 8 år, da der i ugens løb bl.a. indgår cykeltur og overnatning. Deltagergebyret er 500 kr. pr. person.

Sommerbilledskolen 2007. Her ved Vejen Vandmølle med kig til ørreddammene.

Generalforsamling og den nye bestyrelses sammensætning

Tirsdag den 24. marts var der generalforsamling i foreningen Vejen Billedskole. På valg var Ann Møller Gram og Bo Worsøe ligesom suppleanterne. De to førstnævnte stillede ikke op til genvalg, men takkes her for rigtig god tjeneste. Bo har endda været med fra lige fra skolens start, men holder, da han er flyttet til Århus. Bestyrelsen består nu af: Karen Bertelsen, Pia Hermansen, Selma Jensen, Sophus Ejler Jepsen, Dorthe Lauridsen, Teresa Nielsen, Henning Ranum og med Christina Sawolé Villadsen og Rigmor Nissen som suppleanter og Richard Schjøtz i baghånden. Vores gode revisor Frode Bertelsen genvalgtes. Det blev på generalforsamlingen vedtaget, at medlemskab af Foreningen Vejen Billedskole fra 2010 sættes op fra 75kr. til 100 kr. pr. medlem/familie.

Klik her for at læse referat af generalforsamlingen

Klik her for at læse årsberetningen 2008-2009