Tale holdt af
museumsdirektør Marianne Saabye,
formand for juryen for Den Danske Museumspris, på Kerteminde
Egnens Museer 24. maj 2007.
Bikubens Museumslegat er
en personpris, som tildeles en person i museumsverdenen, der har ydet en
særlig indsats og som har virket inspirerende på sine omgivelser.
Bikubens Museumslegat,
som er en hæderspris på det personlige plan, kan ikke søges, men
tildeles af juryen for Den Danske Museumspris.
Diplomteksten i år lyder
som følger:
Museumsinspektør Teresa
Nielsen tildeles Bikubens Museumslegat for sin store og personlige
indsats på Vejen Kunstmuseum.
Teresa Nielsen har
gennem sin forsknings- og udstillingsvirksomhed i det sene 19.
århundredes kunst ydet en betydelig kunsthistorisk indsats. Hun har, med
en særlig evne for at gå på opdagelse i ukendt kunstnerisk terræn, gjort
omfattende og betydelige erhvervelser af kunst og keramik til museet.
Både i udstillinger og erhvervelser har hun lagt vægt på
utraditionelle synsvinkler og på at trække oversete kunstnere og værker
ud af glemslen.
Teresa Nielsen har med sit store engagement formået at placere Vejens
Kunstmuseum meget aktivt i det lokale miljø og gennem et fantasifuldt
formidlingsarbejde er det lykkedes hende at gøre kunsten synlig i
hverdagen - både for børn og voksne.
Tillykke Teresa!
Det er en hæderspris, du
tildeles, og derfor vil jeg også gerne føje nogle uddybende
betragtninger til:
For det er jo ikke spor
tilfældigt, at Teresa Nielsen er at finde på Vejen Kunstmuseum. Hun
startede sin karriere på Rudolph Tegner Museet, hvor hun i begyndelsen
af 90’erne i løbet af få år udgav en hel række kataloger om forskellige
sider af Tegners og i øvrigt også billedhuggeren Carl J. Bonnesens
skulpturer. Hermed blev nogle kunstnere, som decideret var udskrevet af
kunsthistorien, fedt stemplet som ”dårlig smag”, atter rehabiliteret
eller i alt fald taget alvorlig.
På den baggrund var det
helt naturligt at se Teresa Nielsen tiltræde som leder af Vejen
Kunstmuseum i 1994. Du har fortalt mig,
at det i mange år forud havde været din drøm at komme til at arbejde
netop her, på dette museum, som indholds- og udviklingsmæssigt på mange
måder var ude af fokus.
Museet blev grundlagt i
1924 som ramme om billedhuggeren og keramikeren Niels Hansen Jacobsens
livsværk i hans eget hus og atelier. Senere opbyggedes en samling af
hovedværker af hans bekendte – Alle kunstnere som så at sige var gået af
mode og igennem nogle generationer var blevet fortrængt sammen med
begrebet symbolistisk billedkunst. Man kunne den gang kun tale om
Hansen Jacobsens ”Trold der vejrer kristent blod” med et let overbærende
skuldertræk og en munter latter. I dag er samme kunstværk blevet byens
stolte bomærke – takket være din indsats.
Heldigvis vendes
timeglasset jo med mellemrum og glemte epoker kommer atter i fokus, og
Teresa Nielsen har med sin indsats på Vejen Kunstmuseum bidraget stærkt
til at bringe ny viden frem om Hansen Jacobsen og den kreds af
kunstnere, der både lokalt og internationalt hørte til omkring ham og i
hans samtid. |
|
I takt hermed er
samlingerne på Vejen Kunstmuseum vokset særdeles bemærkelsesværdigt.
Rent faktisk er antallet af inventarnumre fordoblet. Der er tale om en
tilvækst på et sted omkring 800 værker.
Blandt meget andet gælder det den store samling keramik, som du med
udgangspunkt i Hansen Jacobsens egen keramik, har udviklet. Med din
indsamling har du udvidet vores fælles vidensbank om denne periode.
En meget stor del af
disse mange nyerhvervelser - noget der ligger omkring 50 % - er skænket
museet af private, hvilket i dag er et særsyn i kunstmuseumsverdenen,
men som til gengæld vidner både om dine evner til som en sporhund at
finde frem til efterkommere af denne eller hin kunstner. Og tillige
fortæller disse donationer om den entusiasme, hvormed du må have
overbevist tidligere ejere, om at deres kunstværker jo slet ikke længer
burde være i et privat hjem længere, men naturligvis hørte hjemme her -
på dit museum - til evig gavn og glæde for et stort publikum. Godt gået!
En anden side af dit
virke, som har imponeret museumsjuryen, er dit vellykkede og
fantasifulde formidlingsarbejde.
Det gælder eksempelvis
museets enestående hjemmeside. Det gælder de udstillinger, du laver, som
jo ofte må siges at være smalle. Man kan undre sig over, hvordan det kan
lade sig gøre med museets placering?
Svaret er klart: Det kan
det kun, fordi Teresa med sin usædvanlige energi formår at give sin
smittende begejstring videre til andre mennesker, og fordi det er
lykkedes hende at gøre Vejen Kunstmuseum til et centralt
omdrejningspunkt i lokalområdet og i hverdagen.
Her er kunsten ikke for
de få, men for de mange.
Som eksempel på de
spændende initiativer kan nævnes de årlige julekalender-udstillinger,
hvor det siden 1995 er lykkedes dig at engagere og trække så mange
betydelige nulevende kunstnere med ind i formilingsarbejdet, det nye
billedværksted, og den årlige museumsnat, hvor tusinde mennesker bevæger
sig ud i det jyske nattemørke for at gå på museum.
Meget, meget andet kunne
nævnes … - Og til alt dette skal så også føjes, at du tillige tager dig
tid til – i fællesskabets vigtige ånd - at tage dig af kunstmuseers
vilkår som en engageret og kritisk formand for det Kunsthistoriske Råd
under Kulturarvsstyrelsen.
Det skal du have tak
for!
Der er en af dine
udstillinger jeg særligt har hæftet mig ved: Udstillingen om Ingrid
Vang-Nyman. Astrid Lindgren og hendes Pippi Langstrømpe er blevet berømt
verden over. Men hvem kendte den danske børnebogsillustrator som faktisk
tegnede og gav skikkelse til Pippi? Det gjorde Teresa Nielsen, som i
2001 lavede en udstilling om Ingrid Vang Nyman. - Og det var vel ikke
helt tilfældigt? -
Pippi Langstømpes
fantasi og opfindsomheden er stor, intet tages for givet, det umulige er
muligt og alting foregår i et hæsblæsende tempo - Og sådan er det jo
faktisk også med Teresa - for du er jo intet mindre end en museernes
Pippi Langstrømpe. Og det er derfor du med et stort pøj-pøj for
fremtiden skal have årets personlige hæderspris, Bikuben Museumslegat
2007.
|