Maria Sibylla Merian: Flos Pavonis. Trykt 1705 i bogen Metamorphosis.








Håndkoloreret udgave af Frederik Ottens titelblad til 1719-udgaven af Maria Sibylla Merians METAMOPHOSIS. Foto fra Getty-museets billedbase.

Den enestående kunstner og videnskabskvinde Maria Sibylla Merian i tiden omkring 1700

Foredrag på Vejen Kunstmuseum onsdag den 8. november 2017 kl. 19.30

Fra Rosenborg Slot gæster museumsinspektør Peter Kristiansen Vejen Kunstmuseum den 8. november for at fortælle om den helt enestående kunstner Maria Sibylla Merian (1647-1717). Det sker med afsæt i den velbevarede hemmelighed, at en samling på omkring 50 af hendes originalværker befinder sig i ”De Danske Kongers Kronologiske Samlinger” på Rosenborg og har senest gjort det fra 1696. Men hvorfor og hvordan kom de til landet?

Kom og hør om Maria Sibylla Merian – en eventyrer, en mønsterbryder, udøver af tidlig kolonisationskritik og en kvinde med et stort talent. Fra 1699 var hun halvandet års tid i den hollandske koloni i Surinam. Hendes planteskildringer derfra er som en undskyldning for at vise det, hun var vildt optaget af – METAMOPHOSIS – insekternes forvandling, særligt processen fra larve til puppe til sommerfugl.

Maria Sibylla Merians storværk om rejsens indsamlet viden udkom i 1705. Gennem hendes ord om den her gengivne Flos Pavonis ses den i dag som mere end en farlig plante, hvis frø kan føre til abort og død. I dialogen med sine meddelere om planterne – de lokale indianer og de indførte slaver – hørte hun også, hvor skidt de blev behandlet. De ville ikke føde slavebørn – så hellere abortere… og i værste fald ville slaverne heller dø, så de i en anden verden kunne være med dem de var revet fra derhjemme. Stof til eftertanke i en bog med fokus på planter og insekter!

Som optakt i Vejen Kunstmuseums udstilling ”Flower power – blomster fra nær og fjern” vises et udvalg af Maria Sibylla Merians bogværker med udsøgte blomsterillustrationer og tre originalværker i gouache på pergament fra samlingerne på Rosenborg Slot – Verdenskunst i Vejen!

F. Ottens billedhyldest til Maria Sibylla Merian

I Flower Power udstillingen er der en stor fotostat af F. Ottens radering, der her er gengivet i en håndkoloreret udgave. Den blev trykt i 1719-udgaven af Maria Sibylla Merians bog ”Metamorphosis” med hendes skildringer af planter og sommerfugle fra Surinam i Sydamerika.

Kun få år efter Maria Sibylla Merians død udkom denne hyldest til hendes indsats som entomolog / insektforsker. Som et billede på kunstneren samler kvinden og de små børn sommerfugle. Rundt om ses de også som larver og pupper – både på værtsplanters blade og i sommerfuglekasserne. I nederste venstre hjørne er en stor bog slået op – på et af Maria Sibylla Merians bedst kendte skildringer fra Surinam med iøjefaldende edderkopper og den karakteristiske ananas på modstående side.

I baggrunden ser vi ud gennem et vindue på Ottens billede af det Surinam, som han aldrig havde set, men til nøds læst om. I en lysning ses Maria Sibylla Merian på jagt med sin sommerfugleketcher. Til højre for det lille optrin står et par herrer, og ser ud som om de uforstående vender hende ryggen.

Forrest for neden i udsigten gennem vinduesåbningen anes en sø, hvor vi ser haletudser og frøer – tæt på de skildringer som Maria Sibylla Merian, eller snarer en af hendes døtre lavede til denne senere udgave af hendes bog.

<<Tilbage