DANSK STANDARDPOESI

Historik 2013-2015

Først på formiddagen fredag den 7. marts 2014 ankom en anseelig gæst på Museumspladsen i Vejen. Dansk Standardpoesi er et helt enkelt lille hus, tænkt og bygget af arkitekt og billedkunstner Maya Peitersen, der tog afgang fra Kunstakademiet i København i 2004.  
I efteråret 2013 på kunstmessen Alt_cph på Fabrikken for kunst og design på Amager fortalte Maya Peitersen levende om sit projekt. Selv beskriver hun det med følgende ord: ”Dansk Standardpoesi (Dsp) er et mobilt mikrokulturhus, der huser udstillinger, oplæsninger, performances og musikarrangementer med danske kunstnere. Tanken bag Dsp er at sætte fokus på det poetiske udtryk indenfor flere kunstarter på den danske samtidskunstscene. I Dsp fremstår kunsten i en 1:1-relation med betragteren. Der er ingen lange CV’er eller plancher, man skal læse for at nå ind til en forståelse, eller forklaring af, hvad det er man ser eller hører på. Ingen forhistorier – kun det rene kunstneriske udtryk at forholde sig til.”
Dansk Standardpoesi på besøg giver museet mulighed for at bringe smagsprøver på lidt kunstnerisk forkant. Afhængig af, hvad Maya Peitersen får tilskud til af arrangementer, kommer det lille kulturhus for en tid til at byde på et supplement til museets aktiviteter med fokus på yngre, eksperimenterende kunstnere på vej frem – valgt ud (kurateret) af en af deres egne med masser af initiativ. 

Synæstetiske oplevelser
Når Dsp-huset rummer en kombination af udstillinger, musik og oplæsning opstår en synæstetisk oplevelse, der ligger helt i tråd med den kreds af danske symbolister, der er museets kernearbejdsfelt. Som museet hver december vælger en nulevende kunstner til at lægge et nutidigt perspektiv på den skulptur og keramik – som hovedpersonen, billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen har lavet – kan Dansk Standardpoesi byde på nutidige vinkler ind i kunstens verden. Dsp giver en aktualitet, som museets gæster med sikkerhed vil sætte pris på som et supplement til museets faste samling og særudstillinger. 

Rammen – den nyanlagte Museumsplads
Takket være to store bevillinger fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal og Ny Carlsbergfondet er Museumspladsen i Vejen blevet nytænkt og totalomlagt i dialog med Schul Landskabsarkitekter. Målet med den nye plads har været at udvide Vejen Kunstmuseums oplevelsesrum helt ud til fortovskanten, hvor gæster kommer til at møde kunsten straks de lægger hånd på Bjørn Nørgaards, Eva Steen Christensens, Erik Heides eller Marianne Jørgensens specialfremstillede kunstnerlåger, der kommer til at stå ved pladsens fire indgange. Midt mellem de to førstnævntes låger er der afsat plads til at opføre et ”Huggehus” – et kunstnerisk ”skur” i stil med det hus, hvor billedhugger Niels Hansen Jacobsen kunne stå i læ, når han huggede sine grav- og mindesten. 

Dér hvor Dsp-huset står skal der på sigt opføres et hus, der primært er tænkt som rammen om formidlende værkstedsaktiviteter med skoleklasser, billedskolehold og andre grupper. På det afsatte, grusbelagte areal er Dansk Standardpoesi en kærkommen gæst. Det stramme lille galleri/oplevelsesrum giver mulighed at se, hvordan stedet er som ramme om skiftende aktiviteter.

Her og nu er det næste mål i arbejdet med Museumspladsen at få bygget et andet lille ”hus”, hvor der skal være plads til keramikovne samt bænke, telte og andet udstyr, som bruges ved aktiviteter på Museumspladsen. Det er endnu uvist, hvornår Vejen Kunstmuseum bygger på det areal, som Dsp-huset nu står på. 

CV for Dansk Standardpoesi
Dansk Standardpoesi havde fra 30.8.2013 til marts 2014 sin plads på Fabrikken for kunst og design på Sundholmsvej, Amager. I forbindelse med Alt_cph 2014 var Dsp omdrejningspunkt for den stand, som skulpturprojektet Skovsnogen havde på kunstmessen. Huset var scene for en udstilling, et foredrag og ti digtoplæsninger i de tre dage, messen foregik. Efterfølgende har Maya Peitersen afholdt forskellige pop-up-arrangementer i huset i form af udstillinger, koncerter, oplæsninger og performances: 

2014 på Museumspladsen i Vejen
Søndag den 13. april 2014 bød det gæstende mikrokulturhus velkommen til alle interesserede på Museumspladsen i Vejen. Samtidig var der fernisering på Dansk Standardpoesis første udstilling under udstationeringen i Vejen. Den var med værker af Lise Nørholm. Ved ferniseringen var der oplæsning af digterne Gitte Broeng og Glenn Christian. 

 

Dannebrog udsat for geometrisk analyse

Maya Peitersen, der står bag projektet ”Dansk Standardpoesi”, havde på forhånd givet udstillingens titel DIAGNOSE. Et aspekt af begrebet diagnose er, at der udpeges en række særlige træk ved noget. Trækkene kan udpeges ved en person, men også, som det prøves her, ved en geometri.

Dannebrog udgør en helt bestemt geometri af røde felter og hvide baner med præcise størrelsesforhold. I værket Dannebrog udsat for geometrisk analyse, er særlige træk ved denne geometri udpeget og anvendt som udgangspunkt for foldninger af flaget. Med andre ord, flagene er blevet diagnosticeret – med diagnoserne Kant-Hjørne og Midter-Kant (
klik her for at se visuel forklaring på disse diagnoser) og med de navnløse, men mere komplekse rumlige figurer, foldningerne danner.



Flag foldes. Opspændt i den ene ende hejses det til vejrs i flagstangens konstruktion af træ, øskner og line og her former vinden det til evigt skiftende, rumlige og relativt tilfældige figurer. Vindens formgivning af flaget tager ikke højde for flagets geometri, snarere til dets materielle forhold som vægt, træk- og slidstyrke.
Også når flaget hales ned foldes det – ved officielle lejligheder af to personer, der med langsomme og præcise bevægelser fører flagets hjørner sammen, idet de går frem og tilbage mod hinanden med løftede eller sænkede hænder, indtil flaget til sidst er en lille, firkantet pakke.

I værket Dannebrog udsat for geometrisk analyse foldes flaget også – dog på en ny måde. Her styres flagets folder af et stativ og foldningen relater sig til flagets geometri.

Cecilie Bendixen, juli 2015