Klavs Weiss ses år 2000 med ”tryksko” til en del af teksten: Happy birthday Johannes.


Fra Klavs Weiss’ lager lånes til udstillingen kufferten med tryk efter træstykker.


En ballondreven trykmaskine testet i Japan, 2007.





























Født i Sønderborg og med bopæl i Nees er Jylland en del af Klavs Weiss’ hverdag og værk. Halvøen dukker op i mange aftapninger – her med en lille hilsen til Alberto Giacomettis skulptur i Holstebro - populært kaldet "Maren å æ Woun".




 





















Klavs Weiss ser trykmaterialer, som ingen hidtil har fået øje på. I en kasse lægges en cykelstange, ventilen stikker ud, den pumpes, og slangen folder sig hver gang på vilkårlige nye måder, som sværten og et tryk foreviger – variationer i det uendelige: ”Graphic Ballet for Bicycle Tube”.

Klavs Weiss – TRYK PÅ
Udvalgte værker 1979-2019

1. december 2019 – 1. marts 2020

En introduktion til Klavs Weiss' udstilling TRYK PÅ:
Søndag den 2. februar kl. 15 og Søndag den 23. februar kl. 15

Proces og resultat
På Vejen Kunstmuseum er Klavs Weiss inviteret ind i et gensidigt berigende samspil om udstillingskoncept og værkudvalg. Museets formidler, billedhuggeren Sophus Ejler Jepsen, er med i dialogen. Gevinsten er en refleksion, der giver ny formidling tilpasset netop denne udstilling – og tiden vil vise, hvad de gæstende skoleklasser får mulighed for at prøve på vej ind i Klavs Weiss’ univers!

Fra de første samtaler har der været talt om en udstilling, der meget gerne skulle være retrospektiv, så man kunne opleve udviklingen i Klavs Weiss' virke. Det har været en oplevelse for ham selv at gribe tilbage - og opdage, hvor svært det er med værker fra tiden før digitaliseringen! Og kigget bliver en oplevelse for publikum. I sidste ende viste det sig, at den er kommet til at spænde over 40 års produktion fra 1979 til 2019!

På udstillingen TRYK PÅ møder de unge fra Vejen og omegn i december 2019 Klavs Weiss’ underfundige univers, der med sikkerhed kommer til at pille ved deres opfattelse af, hvad kunst er, og hvordan den bliver til. Fra den 26. december står helheden fuld færdig som en separatudstilling til glæde for alle museets gæster, der også er meget velkomne til at komme og følge dens gradvise åbning dag for dag op til jul.

Klavs Weiss (født 1956 i Sønderborg) har især arbejdet med tryk/grafik – men i alt andet end de former, som de fleste kender såsom klassiske raderinger og litografier. Han går egne veje og opfinder finurlige trykmetoder.

             
Flækkede skiver af træ har også potentiale…

Enkle og ligetil, men utraditionelle, er hans tryk med skiver af træ, grene og kviste. Helt uventet er ”trykskoene”/ekstrasåler med pålimede bogstaver under gæsternes sko. År 2000 var de i brug i Mainz ved fejring af bogtrykkerkunstens opfinder. Klavs Weiss kaldte sit bidrag :”A free graphic play with moveable people and types – celebrating the birthday of Johannes Gutenberg.” Det så lystigt ud, da gæsterne hoppede rundt med bogstaverne HAPPY BIRTHDAY JOHANNES under skoene. Kunstneren konstaterede, at de ændrede gangart, da de opdagede, at de var blevet trykkere!


Et grafisk værk kan også ”rives” frem med en unik rive fremstillet af kunstneren og forsynet med blyanter eller grafitstifter, der gradvist fremkalder motivet, efterhånden som stifterne ved gnidetryk føres hen over motivets konturer. Forvirret?! Så kom en tur på Vejen Kunstmuseum og oplev værkerne og deres tilblivelse!

En fredelig protest har fået små variationer siden uropførelsen i 2005 i Dale i Norge: Klavs Weiss har udviklet sit helt eget bordbombedrevet køretøj, hvis sværte de baghjul efterlader teksten: ”Denne sætning har ikke andet formål end, at dens længde udtrykker en fredelig bombes kraft.” Variationer af den kørende trykmaskine har han udviklet med forskellige balloner som drivkraft.  

  Bordbombedrevne trykmaskiner som denne har Klavs Weiss eksperimenteret med siden 2005. Tilført sværte afsætter det store hjul teksten: ”Denne sætning har ikke andet formål end, at dens længde udtrykker en fredelig bombes kraft.”  


Som det fornemmes af de specialkonstruerede kørende trykmaskiner, har Klavs Weiss håndværksmæssig snilde og en passion for træ og maskineri. Det har ført til udstillingens absolutte midtpunkt, den over fire meter lange Bølgebænk fra 2012. Når håndsvinget drejes, igangsættes et sindrigt udtænkt system af skiver monteret forskudt på en lang aksel. En bølgende bevægelse går gennem de spejlklædte lameller. Beskueren oplever en parallel til lysets brydning på havets overflade. Nedenfor ses Karen Havskov Jensens video fra 2013 af Bølgebænken i bevægelse:


Se her Karen Havskov Jensens film

Klavs Weiss har siden 1979 været bosat med eget værksted i Nees i Vestjylland. Mange er stødt på ham i en helt anden forbindelse. I 1999 var han sammen med Karen Havskov Jensen og en kreds af nysgerrige folk med til at grundlægge foreningen ET4U (En Tangsøgade 4 Udstilling). Med base omkring Bøvlingbjerg og Nees har ET4U været arrangør af en lang række udstillinger, kunstnermøder og senest de to store videofestivaler ”Meetings” med international deltagelse.

Læs mere om Klavs Weiss her: http://klavsweiss.dk

Julekalenderudstillingerne
For 24. år i træk har Vejen Kunstmuseum valgt årets gæsteudstiller. Hver december har sit koncept udviklet i dialog med en nulevende kunstner. Pointen er at vise en dagens vinkel på, hvad museets hovedperson, billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen (1861-1941), måske ville have lavet, om han havde levet i dag.

Som det fremgår af navnet Julekalenderudstilling, rummer de hvert år blandt andet 24 værker, der dag for dag kommer til syne i dagene op til jul. Der åbnes for dagens værk af de tilmeldte, som er målgruppen børn og unge = fremtidens museumsgæster. Netop formidlingen til det unge publikum er for kunstnerne en særlig drivkraft både til at sige ja til invitationen og til tider giver den en helt anden vinkel på kunstnerens virke.

Op til jul får 600-900 unge et uventet møde med samtidskunsten. Der tilstræbes alsidighed: 1995 Pontus Kjerrman, 1996 Niels Guttormsen, 1997 Bjørn Nørgaard, 1998 Erik Heide, 1999 Eric Erlandsen, 2000 Art of Heart, 2001 Sigrid Lütken, 2002 Niels Hansen Jacobsen, 2003 Bagværk med glasur, 2004 Lys sky pandekage, 2005 John Olsen, 2006 Susanne Whittingham, 2007 Snowfall, 2008 Morten Steen Hebsgaard, 2009 Peter Carlsen, 2010 Eva Steen Christensen, 2011 Marianne Jørgensen, 2012 Glasurglæder, 2013 Betroet Tvivl, 2014 Esben Klemann, 2015 Gudrun Hasle, 2016 Sophus Ejler Jepsen, 2017 Camilla Berner, 2018 Anders Bruun Møller.

Læs mere om julekalenderudstillingerne her:
http://www.vejenkunstmuseum.dk/Dansk/udstillinger/juleudstillinge.htm

Proces og resultat
På Vejen Kunstmuseum er Klavs Weiss inviteret ind i et gensidigt berigende samspil om udstillingskoncept og værkudvalg. Museets formidler, billedhuggeren Sophus Ejler Jepsen, er med i dialogen. Gevinsten er en refleksion, der giver ny formidling tilpasset netop denne udstilling – og tiden vil vise, hvad de gæstende skoleklasser får mulighed for at prøve på vej ind i Klavs Weiss’ univers!

År efter år er grundtanken den samme, men det fysiske resultat er evig fornyelse. De fælles præmisser er dialogen om værkudvalg, der meget gerne må være retrospektivt – ofte med en reflekterende aha-oplevelse for kunstneren. Hovedpersonen er selv med til at disponere og opbygge udstillingen
her på museet i Vejen. Nummereringen af de 24 udvalgte værker står kunstneren for. Med den karakteristiske underfundighed har Klavs Weiss’ fundet sin personlige løsning med stenciltryk 1-24 på hængsler, der vendes dag for dag.

Nybyggeriet i den sydlige del af museet giver et benspænd. Udstillingen skal stå midt i museets Skibelundsal, hvor Klavs Weiss tager over efter Hanne Hastrup og Cirkeline. Salen var Niels Hansen Jacobsens atelier i årene 1914-1938. Den blev opført som tro kopi af Skulptursalen på Den Frie, som billedhuggeren var med til at få opført i 1905.


Den jyske halvø kredser Klavs Weiss om i mange forskellige udformninger.
Som Fraskær og stadier i en proces ligger Jylland rundt om i værkstedshjørnet. Proces-ophobninger med et kig ind i arbejdsforløbene bliver også en del af udstillingen på Vejen Kunstmuseum.

Fraskær – bonusmateriale

Den midlertidige udstillingsramme levner ikke plads til de 24 montrer, der plejer at udgøre kalenderen. På jagt i museets bagland har Klavs Weiss fundet andet inventar, og har disponeret udstillingen som et kig ind i værkstedet med bl.a. ”fraskær” – han forklarer: ”leftovers levn – remains rester – leavings efterladenskaber (efterladen skaber kunst!) … i grafikken bliver fraskær traditionelt hvidt, og det, der er tilskåret, bliver sort …” Disse ”frasklipstableauer” af ting, der lægges til side undervejs i en proces, giver udstillingen en ekstra dimension som filmenes ”bonusmateriale”.

Teresa Nielsen, museumsleder, okt. 2019

   
Gertrude Stein citeres for ordene ”A rose is a rose is a rose.” Her er en blomst vel en blomst… og dog! Blomsterbladene er halvøen Jylland. Med et fast omdrejningspunkt har Klavs Weiss lavet fem overlappende tryk af træsnitspladen med dobbelthalvø’en – øjet vil bedrages?!