Efterårsferieværksteder på Vejen Kunstmuseum
12. og 13. oktober samt 16. og 17. oktober.
Værkstederne er i gang kl. 12-17.

 

Klik her for at læse om torsdagens klangeksperiment
 

Klik her for at læse om fredagens klangeksperiment

 

Klik her for at læse om de keramiske eksperimenter

 

I skolernes efterårsferie i uge 42 holder Vejen Kunstmuseum ekstraordinært også åbent om mandagen. I ferieperioden er der planlagt to værksteder, der er åbne for alle, der måtte have lyst til at være med – børn såvel som voksne, og meget gerne sammen. Det er gratis at være med og man får mulighed for at blive fortrolig med nye teknikker og materialer.

 

12. og 13. oktober
 – keramiske eksperimenter med Karen Harsbo og Sophus Ejler Jepsen

Det ene værksted finder sted søndag den 12. og mandag den 13. oktober med Karen Harsbo og Sophus Ejler Jepsen. Karen Harsbo er leder af keramikafdelingen på Det kgl. Danske Kunstakademi. Hun har tidligere gæstet Vejen Kunstmuseum i forbindelse med festligholdelsen af museets 80-års dag, sommeren 2004. Sammen med Sophus, der dengang var elev hos hende, var de med til opbygningen af den svenske keramiker Mio Nilssons ”Amuletfabrik”.

Denne gang er det Karen, der står i centrum i samspil med Sophus om præsentation af en arbejdsteknik, der på helt uhørt vis blander gips i leret før det brændes! Det er en kombination, som ellers eksploderer i ovnen, men med den rette teknik forvandles blandingen til fascinerende nye materialer: porøse, blanke, lette, farvede, glas- og pimpstensagtige, vulkanske!

I foråret 2008 rejste Sophus til det keramiske forskningscenter, Guldagergård, for at følge en workshop, hvor Karen Harsbo og Niels Brownswords præsenterede og afprøvede deres keramiske eksperimenter. Sophus fortæller, at han straks blev sat til at dokumentere de mange materialeprøver: ”Men længe før jeg nåede hjem og fik ordnet de mange fotografier, stod det klart, at her var tale om et systematisk og tidssvarende bud på Hansen Jacobsens keramiske eksperimenter. En forbløffende bred vifte af egenskaber og muligheder satte små inspirerende kim i de hårdtbrændte plantekasser, som blev trukket ud af ovnene.”

Efterårsferiens værksted på Museumspladsen giver mulighed for at undersøge lignende materialekombinationer. Her vil det ske i det temperaturfelt som museets og billedskolens rakuovne kan strække over. Resultatet skulle gerne blive endnu en vifte af overraskende materialeegenskaber, som kan lægge viden til resultaterne fra Guldagergård og genoplive Hansen Jacobsens keramiske laboratorium her i Vejen.

 

16. og 17. oktober
 – keramiske klangeksperimenter med Malene Thastum og Sophus Ejler Jepsen

Det andet værksted afvikles torsdag den 16. og fredag den 17. oktober. Atter er Sophus Ejler Jepsen den røde tråd. Denne gang i samspil med pianisten Malene Thastum. Sammen vil de arbejde videre med nogle af de tanker, som de har gjort sig om at synliggøre og afprøve samspillet mellem billedkunst og musik. Det fik eleverne i sommerbilledskolen 2008 og deres forældre en forsmag på ved ferniseringen tilbage i august, hvor Sophus illustrerede lagene i et malet motiv, mens Malene på det store flygel viste og fortalte om opbygningen af et musikstykke. Værkstedsforløbet den 16.-17. vil tage afsæt i resultaterne fra efterårsferiens keramikprojektet med Karen Harsbo. Sophus fortæller: ”Hvad skal man så, med de her mærkelige små resultater fra rakuovnen? På den ene side er det oplagt at forædle og forbedre opskrifter og fremgangsmåder for de bedste udfald fra forsøget, så egenskaberne kan nedarves til fremtidige værker. På den anden side kan de føjes direkte til et register af brugsgenstande som de færreste af os kender, men som har deres plads i flyglet. Siden John Cage introducerede det præparerede klaver har en endeløs række af komponister eksperimenteret med at udvide klaverets register af klange, ved at klemme forskellige materialer fast mellem strengene. Her er altså en mulighed for kvalitativt at undersøge de nye materialer i en kontekst af etablerede materialer såsom søm, viskelæder, korkpropper og glas. Samtidig kunne man også trække en linie fra Jens Lunds linieføring over Kandinsky’s og Richard Mortensens. De to sidstnævnte korresponderede på forskellige måder med samtidige komponister i en undersøgelse af sammenhænge mellem billede og musik.” Det er Sophus’ håb, at workshoppen ad denne hemmelige vej kan vise en forbindelse mellem Hansen Jacobsens keramik og Jens Lunds arabesker i en vaskeægte audiovisuel forestilling.

Kom og vær med blandt udforskerne af en helt ny måde at se sammenhænge og gå til materialer og teknikker.

   

T.h. Karen Harsbo og t.v. Sophus Ejler Jepsen , under arbejdet med Mio Nilssons Amulet-fabrik på Museumspladsen i 2004.









 

Malene Thastum og Sophus Ejler Jepsen under klangeksperimenter på Vejen Kunstmuseum, august 2008.